ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ :
giweather joomla module
Πέμπτη, 28 Μαρτίου 2024 - 2:31:31μ.μ.
05
Μαΐου

PÄR FABIΕN LAGERKVIST - JUAN RAMON JIMENEZ του Σωτήρη Ε. Γυφτάκη

Κατηγορία Πεζογραφία

PÄR FABIΕN LAGERKVIST

Ο Σουηδός  ποιητής, δραματουργός μυθιστοριογράφος και  δοκιμιογράφος Περ Λάγκερκβιστ γεννήθηκε στις 25 του Μάη 1891. Γιος κατώτερου υπάλληλου στα τρένα πέρασε δύσκολα παιδικά χρόνια, αλλά κατάφερε να σπουδάσει στο πανεπιστήμιο της Ουψάλας Ιστορία της Λογοτεχνίας καθώς και Ιστορία Καλών Τεχνών. Το 1913 μεταβαίνει στη Γαλλία  κι επιστρέφοντας την ίδια χρονιά θα  παρουσιάσει το πρώτο του έργο. Πρόκειται για ένα δοκίμιο, «Η Τέχνη  του Λόγου και της Εικόνας». Τον επόμενο χρόνο  θα κυκλοφορήσει τη ποιητική του συλλογή «Μοτίβα» και τον ίδιο χρόνο ακόμα μια συλλογή διηγημάτων του, «Σίδηρο κι Άνθρωποι» .Συνεργάζεται με εφημερίδες και περιοδικά παράλληλα και το 1916 θα δώσει άλλη μια ποιητική συλλογή, που θα επαινεθεί αρκετά από τους κριτικούς. Τίτλος της συλλογής κάπως παράξενος, «Θλίψη». Με αυτό του το έργο κατοχυρώνει τον τίτλο του εκπροσώπου του Σουηδού εξπρεσιονιστή! Ωστόσο ευρύτερα γνωστός στην Ευρώπη θα γίνει λίγο αργότερα κι αυτό θα το επιτύχει με το μυθιστόρημά του «Επισκέπτης στην Πραγματικότητα»(1925), ενώ κάμποσα χρόνια αργότερα θα εκδώσει ένα άλλο του μυθιστόρημα . Είναι «Ο Δήμιος» (1934) και δέκα χρόνια μετά θα έρθει και το τρίτο του μυθιστόρημα, «Ο Νάνος» και με το «Βαραββά» του θα έλεγε κανείς πως κλείνει ο κύκλος των μυθιστορημάτων του.


Στο χώρο της δραματουργίας δεν υπήρξε λιγότερο γνωστός, τουλάχιστον στη πατρίδα του. Έτσι από πολύ νωρίς , από το 1917, ως το 1947  θα παρουσιαστούν αρκετά του έργα στη σκηνή και κάποια του, όπως «Ο Τελευταίος Άνθρωπος»,   «Άνθρωπος δίχως Πνεύμα»,  «Πέτρα της Γνώσης» με μεγάλη επιτυχία.


Ακόμη από τις ποιητικές συλλογές να αναφέρω  τις σημαντικότερες που έκδωσε από το τέλος της  δεκαετίας του 1920 ως το θάνατό του:
«Το  Χάος», «Ύμνος της Καρδιάς», «Ύμνος και Μάχη», «Η Χώρα της Εσπερίας»  κ.ά.


Το 1940 γίνεται μέλος της Σουηδικής Ακαδημίας και  έντεκα χρόνια αργότερα θα του απονεμηθεί το βραβείο Νόμπελ. Ο πολυγραφότατος Σουηδός ποιητής  πέθανε στις 10 Ιούλη 1974.

 

 


ΟΙ  ΙΣΚΙΟΙ

Ζούμε σαν σε σκιερούς χώρους
Σαν έξω απ΄ την απόλυτη αλήθεια
Κι είμαστε μόνο ίσκιοι στη σκοτεινή παρυφή

 

Απ το χρόνο και το θεό εγκαταλειμμένοι.
Πόσο ψηλά μας τα  βουνά
Που μας περιβάλουν και δε βοηθούν να βρούμε πια το δρόμο
Στη σκοτεινιά μας βούλιαξε η τύχη..
Το φως και τη χαρά πρέπει να απαρνηθούμε
Αφού οι τρισκατάρατοι ίσκιοι μας απειλούν…

 

Με θολό το βλέμμα στο σύθαμπο χαμένος
Κι από εφιάλτες κατατρεγμένος με το πυρετό  τον ύπνο μου να σκάβει
Όλη τη νύχτα και  δρόμος διαφυγής να μην υπάρχει..
Έτσι περνάει η ζωή  μας
Σε μας που στην ολόφωτη γη κάποτε ήρθαμε
Τώρα σε σκοτεινούς καιρούς πια ζούμε
Κι ας μένει να ορεγόμαστε τα ύψη,
Τα ροδοστεφανωμένα
Και τ΄ ανηφόρι του λιβαδιού με άνθια στολισμένο
Τις νύχτες μου τις σιωπηλές θωρώντας τις σειρές των άστρων
Κι έτσι ας μένει η ευχή κι η ελπίδα για να βγούμε
Από τη σκοτεινή  και  τη μοναχική  ζωή μας …


                       

 

            

JUAN  RAMON  JIMENEZ

Από τους μεγαλύτερους Ισπανούς ποιητές ο Χουάν Ραμόν Χιμένεθ γεννήθηκε στις 23 του Δεκέμβρη 1881, στο Μονγκουέρ  της Ανδαλουσίας. Γιος Ανδαλουσιάνου τραπεζίτη κι από νεαρός αφιερώθηκε με πάθος στη ποίηση, αφού μαθητής ακόμα στη Σεβίλλη δημοσίευσε τα πρώτα του ποιήματα. Σπούδασε Νομικά στη Σεβίλλη χωρίς να καταφέρει να πάρει ποτέ το δίπλωμά του.


Στα γράμματα εμφανίστηκε στα 17 του χρόνια στο περιοδικό «Νέα Ζωή»   το 1898. Από το 1902 ξεκίνησε ταξίδια γνωριμίες  στη Γαλλία, Ιταλία κι Ελβετία και ασχολήθηκε  με την ποίηση των Ιταλών κύρια ποιητών, αλλά και οι Γάλλοι συμβολιστές έπαιξαν σπουδαίο ρόλο στην παραπέρα του  εξέλιξη. Στη συνέχεια ταξίδεψε στην Αμερική και καταπιάστηκε με την εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας, ώστε να διαβάσει στο πρωτότυπο τη νέα αμερικανική ποίηση, αλλά αυτό του έδωσε και την ευκαιρία να μπει στους  λογοτεχνικούς κύκλους του  Νέου Κόσμο Το 1923 έκδωσε μια επιτομή με τον τίτλο , «Ποίηση κι Ομορφιά» σε δυο τόμους, όπου και συμπεριέλαβε σχεδόν όλα του τα ποιήματα. Στο μεταξύ έχει παντρευτεί με μια Αμερικανίδα, η οποία  άνοιξε κατάστημα με καλλιτεχνικά είδη στη Μαδρίτη, με τα οποία κατάφερναν να ζήσουν.


Πριν την έναρξη του εμφύλιου πόλεμου στην Ισπανία η δημοκρατική κυβέρνησή του τον διόρισε μορφωτικό ακόλουθο στις ΗΠΑ. Μετά την επικράτηση του καουντίλιο Φράνκο, αρνήθηκε να επιστρέψει στην πατρίδα του κι  άρχισε να δίνει διαλέξεις σε πανεπιστήμια και  ιδρύματα στις ΗΠΑ, στην Κούβα, Πόρτο-Ρίκο κι αλλού στη Νότιο Αμερική. Παράλληλα ασχολήθηκε με  μεταφράσεις για βιοποριστικούς λόγους αλλά και για δική του ευχαρίστηση. Κύρια μετάφρασε Ραμπιτρανάθ Ταγκόρ κι άλλους Ευρωπαίους ποιητές. Μετά το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο έκδωσε αρκετές ποιητικές συλλογές, όπως τη «Συνολική Εποχή», «Ζώα του Βάθους», «Ο Πλατέρο κι Εγώ» κ.ά.


Για το συνολικό του έργο η Σουηδική Ακαδημία του απένειμε το 1956 το βραβείο Νόμπελ.


Ο Χιμένεθ  πέθανε δυο χρόνια αργότερα, στις 20 του Μάη, 1958 στην Αμερική. Αξίζει να τονιστεί εδώ πως ο μεγάλος καημός του Ανδαλουσιάνου ποιητή ήταν να επιστρέψει κάποτε στην πατρίδα του. Ο Φράνκο δεν του το επέτρεψε ποτέ, ούτε και τότε που παίρνοντας το βραβείο Νόμπελ  ο μεγαλόψυχος ποιητής το χάριζε στην πατρίδα του μα ούτε- κι αυτό είναι το θλιβερότερο-όταν πια  πεθαμένος, δεν επετράπη στους φίλους και στους δικούς του να μεταφερθεί η σωρός του και να θαφτεί στα άγια χώματα της πατρίδας  του.              

                 

 

ΣΤΗ ΓΥΝΑΙΚΑ

Αν μ΄ έλαχε να γεννηθώ μια πέτρα
Εσένα πάλι, γυναίκα, εγώ θα λάτρευα
Κι αν άνεμος ακόμα αν γεννιόμουν
Εσένα πάλι εγώ, γυναίκα, θα αγαπούσα,
Μα ακόμα κύμα αν μ΄ έλαχε να γεννηθώ
Πάλι εσένα γυναίκα, εγώ θα λάτρευα,
Αλλά κι αν ακόμα ωσάν φωτιά στο κόσμο ερχόμουν
Πάλι εσένα, γυναίκα, εγώ θα υμνούσα,
Κι τέλος πάλι  αν άντρας γεννιόμουν
Πάλι εσέ γυναίκα θα αγαπούσα....

                                 

 

 

 

 

 

 

 

Σωτήρης Ε. Γυφτάκης

Συγγραφέας

Από το βιβλίο "ΕΝΟΣ ΑΙΩΝΑ ΝΟΜΠΕΛΙΣΤΕΣ ΠΟΙΗΤΕΣ"

Διαβάστηκε 505 φορές
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)

Πολιτιστικο Σωματειο «οι κορυφαιοι»

Ποιοι Ειμαστε

Το mcnews.gr είναι ένα site, που φιλοδοξεί να δώσει στους αναγνώστες του αντικειμενική και ανεξάρτητη ενημέρωση, χωρίς υπερβολές, παραποιήσεις και σκοπιμότητες...

Διαβάστε περισσότερα