ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ :
giweather joomla module
Παρασκευή, 29 Μαρτίου 2024 - 7:44:51π.μ.
11
Νοεμβρίου

Νίκος Σπανός:«O Ορφέας της Βιέννης»

Κατηγορία Συνεντεύξεις

Μοναδικός στην φωνή του αλλά και ο από τους ελάχιστους  τόσο καλλιεργημένους καλλιτέχνες που δεν επαναπαύονται αλλά συνεχώς δημιουργεί και ψάχνεται, ο Νίκος Σπανός, ο σπάνιος "Countertenor" με την ιδανική για Ορφέα (Gluck) φωνή !   

Συνένετευξη στον  Georg Gstrein

 

 

1)Eίσαι ένας από τους ελάχιστους στο είδος σου. Ο όρος "Countertenor" περιγράφει την υψηλότερη ανδρική φωνή, η οποία κινείται στις περιοχές της contralto αλλά και της soprano γυναικείας φωνής. Βρίσκεις στη σημερινή εποχή ρόλους απόλυτα για σένα που σε εκφράζουν;


Κατ’ αρχάς, η φωνή του countertenor αρχίζει και γίνεται όλο και λιγότερο σπάνια, διότι αφενός το Μπαρόκ ρεπερτόριο γνωρίζει άνθηση στις μέρες μας και, αφετέρου, διότι πολλοί νέοι που έχουν απλώς την ικανότητα να παράγουν υψίσυχνους ήχους θεωρούν ότι είναι countertenors, πράγμα που δεν ισχύει. Το σπάνιο, θα έλεγα, είναι πλέον να βρεθεί μια φωνή (οποιουδήποτε είδους) που να μπορεί να εκφράζει ψυχικό βάθος. Ειδικά η δική μας φωνή κινδυνεύει περισσότερο από κάθε άλλη να γίνει αντικείμενο γελοιοποίησης, εάν ο τραγουδιστής δεν την αντιμετωπίζει με την ύψιστη σοβαρότητα, μουσική καλλιέργεια και ήθος. Δυστυχώς, δε συμβαίνει πάντοτε. Όσο για ρόλους, τίποτε δε μπορεί να εκφράσει αποκλειστικά και απόλυτα έναν καλλιτέχνη. Εάν εννοείτε, ρόλους άλλων εποχών που παίζονται σήμερα, ναι, υπάρχουν περισσότεροι. Αλλά από τη σύγχρονη φωνητική μουσική, δεν περιμένω πολλά. Έχει χάσει, νομίζω, το βασικό της δομικό στοιχείο που είναι η μελωδικότητα, αλλά χωλαίνει και η σύνδεσις του ηχητικού υλικού με το συναισθηματικό υπόβαθρο που (θα έπρεπε) να το γεννά. Οι εξαιρέσεις, ελάχιστες.

 

 

2) Ποιος είναι ο αγαπημένος σου ρόλος;

 

Δεν υπάρχει ένας μόνο αγαπημένος ρόλος. Σε όλους επενδύουμε την ψυχή μας και βρίσκουμε κομμάτια δικά μας. Ενδεικτικά θα αναφέρω τον «Ορφέα» του Gluck, τον Αρσαμένη και τον «Ιούλιο Καίσαρα» (Händel), τον Σέστο από τη «Μεγαλοψυχία του Τίτου» (Μότσαρτ).

 


3) Έχω δει πως έχεις τραγουδήσει μεταξύ άλλων και Schubert, Schumann, Verdi. Έχουν γράψει αυτοί οι συνθέτες έργα ή ρόλους για Countertenor; Έχεις τραγουδήσει Händel, Purcell ή Bach, που έχουν μεγάλη εργογραφία για τη δική σου φωνή;


Το ρεπερτόριο των πρώτων συνθετών που αναφέρετε και έχω τραγουδήσει είναι ανεξάρτητο από συγκεκριμένο είδος φωνής. Εάν δεν πρόκειται για άρια ή ολόκληρο ρόλο σε Όπερα, τότε τα τραγούδια (Lieder) μπορούν να ερμηνευτούν από κάθε είδους φωνή, αρκεί να υπάρχει σεβασμός στο λόγο και στην ποίηση, που είναι πρωταρχικό στοιχείο του Lied. Όσο για τους τελευταίους τρεις συνθέτες που αναφέρετε, δε θα ήμουν countertenor εάν δεν είχα τραγουδήσει πολλάκις έργα τους.

 

 

4) Ποιος είναι ο αγαπημένος σου συνθέτης;


Έχω μια ιδιαίτερη θέση στην καρδιά μου για τον Händel, τον Mozart, τον Schubert, τον Stravinsky, τον Κωνσταντινίδη και τον Χατζηδάκη.

 

 

5) Ποια είναι η άποψή σου για την Barock μουσική;


Όπως όλες οι μουσικές, μπορεί να αποβεί θεσπέσια ή απολύτως βαρετή. Εξαρτάται από τον τρόπο που ερμηνεύεται, μια και πρόκειται για ένα μουσικό είδος που απέχει πολύ από τις σημερινές «αξίες». Προσωπικά πιστεύω πολύ στη λυδία λίθο του χρόνου. Στο Μπαρόκ γράφτηκε απίθανα πολλή μουσική, αλλά δεν είναι τυχαίο που κάποια έργα δεν ξαναπαίχτηκαν ποτέ από τότε και τα αναβιώνουμε σήμερα, προσπαθώντας να είμαστε πρωτότυποι αλλά όχι γνήσιοι στην έκφραση.

 

 

6) Έχεις καθόλου ασχοληθεί με έργα όπως το «Όνειρο Θερινής Νυκτός» του Britten (1960) ή τις «Τρεις Αδελφές» του Peter Eötvös;


Το πρώτο το έχω τραγουδήσει, το δεύτερο όχι. Γενικά, έχω τραγουδήσει σύγχρονη (και πιο σύγχρονη ακόμη) μουσική.

 

 

7) Τραγουδάτε ακόμα έργα αναγεννησιακά στη Βιέννη; Όπως;


Η Βιέννη είναι μια πόλη που κινείται πολύ περισσότερο γύρω από τον Κλασσικισμό (1750 -1827) και το Ρομαντισμό. Η Αναγέννηση δεν είναι το φόρτε της. Είναι εξάλλου μια εποχή με «επικίνδυνες» ιδέες. Εντούτοις, καμιά φορά τραγουδάμε και κανένα τέτοιο hit. Υπάρχει στο YouTube βίντεο με απόσπασμά από μια τέτοια συναυλία μου στη Ruprechtskirche.
 

 


8) Σε ποιο θέατρο θέλεις να ξανατραγουδήσεις αν είναι δυνατόν;


Μα δεν έχω τραγουδήσει σε όλα, ώστε να έχω εμπεριστατωμένη άποψη! Ωστόσο θα ήμουν πανευτυχής εάν ξανατραγουδούσα στην Επίδαυρο. Δεν ξεχνιέται ποτέ η αίσθησις και το μεγαλείο.

 

 

9) Ποιόν συνάδελφό σου προτιμάς; Δηλαδή αν δεν ήσουν εσύ ποιος θα ήθελες να είσαι;


Κανένας! Εκτιμώ ελάχιστους, αλλά δε θα ήθελα να είμαι κανένας από αυτούς, όσον αφορά την ουσία τους. Καθένας μας είναι μοναδικός. Τα ονόματα δεν έχουν σημασία όμως. Κι αυτοί που εκτιμώ μπορεί να μην έχουν καν μεγάλο «όνομα», να μην κάνουν τεράστια καριέρα, αλλά να υπηρετούν πρωτίστως τη μουσική και όχι την εγωπάθειά τους. Για μένα, αυτό είναι εκ των ων ουκ άνευ. Εξάλλου, πλέον οι φανταχτερές καριέρες σπάνια χτίζονται βασισμένες στην αξία. Είναι, όπως και πολλές ζωές, προϊόν marketing.

 


10) Έχεις επαφές με άλλους καλλιτέχνες που είναι Έλληνες όπως εσύ; κάνετε παρέα;

 

Ναι. Λίγους. Καφέ μπόλικα στη Βιέννη, όλο και κάπου βρισκόμαστε κι εμείς! Σε αυτή τη δουλειά, είτε κάνεις παρέα είτε χιλιόμετρα. Αλλά όταν βρίσκεσαι, το πιάνεις από κει που το άφησες, σαν να μην πέρασε χρόνος.

 

 

11) Γιατί προτιμάς να ζεις στην Βιέννη; τι αισθάνεσαι για την πόλη αυτή;


Την αγαπώ και τη σέβομαι, και είναι αμοιβαίο. Είναι μικρή και μεγάλη στις σωστές αναλογίες. Έχει ανθρώπινο μέγεθος και η μουσική είναι γραμμένη στην πολεοδομία της. Και αγαπάει την ιστορία δίχως να είναι εγκλωβισμένη σε αυτήν.

 


12) Ποια είναι η πόλη που θέλεις  να ζήσεις όλη σου την ζωή ή, τέλος πάντων, μετά τη Βιέννη, ποια;


Επιφυλάσσομαι να απαντήσω αφού θα έχω γνωρίσει όλες τις πόλεις, ορατές και αόρατες. Είναι νωρίς ακόμη. Εξάλλου, «...Η πόλις θα σε ακολουθεί, στους δρόμους θα γυρνάς τους ίδιους, και στις γειτονιές τες ίδιες θα γερνάς...». Τι σημασία έχει ο έξω τόπος; Ώσπου «...μια πόλις άλλη θα βρεθεί, καλλίτερη απ’ αυτή...», πρώτα πρέπει να φτιάξει κανείς τη δική του πόλι, εντός. Κι αυτό κρατάει πολλάκις μια ζωή.

 

 

Σε ευχαριστώ πολύ Νίκο μου και εύχομαι να σε απολαύσουμε ξανά στην Επίδαυρο !!!!

 

 

Φωτογραφίες: Christina Karagiannis

 

πηγή: Hephaestus Wien

 

 

Απολαύστε τον Νικόλαο Σπανό Che puro ciel - Ch.W.Gluck "Orfeo" (1889 version).

embed video plugin powered by Union Development
Διαβάστηκε 398 φορές
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(1 Ψήφος)

Πολιτιστικο Σωματειο «οι κορυφαιοι»

Ποιοι Ειμαστε

Το mcnews.gr είναι ένα site, που φιλοδοξεί να δώσει στους αναγνώστες του αντικειμενική και ανεξάρτητη ενημέρωση, χωρίς υπερβολές, παραποιήσεις και σκοπιμότητες...

Διαβάστε περισσότερα