ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ :
giweather joomla module
Κυριακή, 18 Απριλίου 2021 - 10:46:53π.μ.

banner468x60

25
Απριλίου

Επί ξηρού ακμής, μετά το ενδεικτικό market test, η κατασκευή του αγωγού IGB

Κατηγορία Ενέργεια

Προβληματισμό για την προοπτική του ελληνοβουλγαρικού αγωγού αερίου IGB προκαλεί στους μετόχους του έργου, αλλά και στις κυβερνήσεις των δύο χωρών, η ανάλυση των αποτελεσμάτων της πρώτης φάσης του market test που πραγματοποιήθηκε για να διαγνωστεί το εμπορικό ενδιαφέρον για το έργο.

Στη φάση αυτή που έληξε στις 8 Απριλίου υπήρξε αρχικό ενδιαφέρον για τη δέσμευση χωρητικότητας σε επίπεδα απολύτως ικανοποιητικά (ξεπέρασαν τα 4 δις. κυβικά μέτρα το χρόνο, όταν για τη βιωσιμότητα του αγωγού χρειάζονται δεσμεύσεις τουλάχιστον 1,7 δισ. κ.μ. τον χρόνο), ωστόσο η ανάλυση των συμμετεχόντων και των ποσοτήτων που δήλωσαν δημιουργούν μεγάλες αμφιβολίες για το αν θα υπάρξει αντίστοιχο ενδιαφέρον και στη φάση των δεσμευτικών προσφορών. Πολλώ μάλλον όταν υπάρχει το προηγούμενο του πρώτου market test κατά το οποίο είχαν επίσης υπάρξει αρχικές δηλώσεις ενδιαφέροντος, οι οποίες δεν κατέληξαν όμως σε δεσμεύσεις χωρητικότητας στη δεύτερη και καθοριστική φάση.

 

Στην τωρινή διαδικασία του market test εκδήλωσαν ενδιαφέρον έξι εταιρείες:

 

· η Bulgargaz, κρατική εταιρεία της Βουλγαρίας η οποία έχει συνάψει σύμβαση για την εισαγωγή 1 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου από το Αζέρικο πεδίο "Shah Deniz II" από το 2020 και μετά και ενδιαφέρεται να μεταφέρει στη Βουλγαρία το αέριο αυτό που θα φτάνει στην Ελλάδα με τον TAP

 

· η ΔΕΠΑ, εταιρεία άμεσα ενδιαφερόμενη ως μετέχουσα της κοινοπραξίας κατασκευής και εκμετάλλευσης του έργου, που εκδήλωσε την πρόθεσή της να δεσμεύσει μια μικρή ποσότητα 200 εκατ.κ.μ.

 

· η ιταλική Edison που είναι επίσης μέλος της κοινοπραξίας του αγωγού, για μια αντίστοιχα μικρή ποσότητα.

 

· η αζέρικη Socar που εμπλέκεται στην ανάπτυξη του «Shah Deniz II», περίπου για 250 εκατ. κ.μ.

 

· η βρετανική Noble Clean Fuels η οποία κάνει trading αερίου με ιδιαίτερη επικέντρωση στην αγορά της Ουκρανίας, την οποία προμηθεύει αέριο μέσω Σλοβακίας.

 

· η Gastrade του Ομίλου Κοπελούζου, εταιρεία που αναπτύσσει το έργο του πλωτού τερματικού σταθμού LNG της Αλεξανδρούπολης, έργο του οποίου η τύχη είναι απόλυτα συνδεδεμένη με την κατασκευή ή όχι του IGB. Η ποσότητα που δήλωσε η Gastrade ότι προτίθεται να δεσμεύσει ξεπερνάει τα 2 δις. κ.μ. ετησίως.

 

Σύμφωνα με αξιόπιστους παράγοντες του χώρου, η σύνθεση των ενδιαφερομένων και οι ποσότητες που δήλωσαν δεν δημιουργούν σιγουριά ότι όλα θα κυλήσουν ομαλά και θα υπάρξει δεσμευτικό εμπορικό ενδιαφέρον, παρότι ο IGB έχει τη σθεναρή πολιτική στήριξη από τις Βρυξέλλες, την Ουάσιγκτον και τις εμπλεκόμενες χώρες.

 

Για παράδειγμα, το γεγονός ότι περίπου οι μισές ποσότητες που δηλώθηκαν στην πρώτη φάση προέρχονται από την Gastrade θεωρείται ως στοιχείο αβεβαιότητας, καθώς εκτιμάται ότι ο Όμιλος Κοπελούζου δεν θα προχωρήσει στη δεύτερη φάση σε δέσμευση ποσοτήτων, εάν εν τω μεταξύ δεν έχει «κλειδώσει» η συμμετοχή των πιθανών εταίρων για την κατασκευή του πλωτού τερματικού LNG στην Αλεξανδρούπολη. Από την άλλη, χωρίς να έχει εξασφαλιστεί ότι θα κατασκευαστεί ο αγωγός IGB είναι δύσκολο να ευδοκιμήσουν οι επαφές και να μπούν τελικά στο έργο της Αλεξανδρούπολης, τόσο οι ενδιαφερόμενες Αμερικανικές εταιρείες (η Cheniere αλλά και μια ακόμα εισηγμένη σύμφωνα με σχετικές πληροφορίες) όσο και η Βουλγαρική Bulgargaz, ακόμα και η ΔΕΠΑ.

 

Φαίνεται δηλαδή ότι το «κλειδί» για τον IGB είναι το έργο της Αλεξανδρούπολης, αλλά και το κλειδί για το έργο της Αλεξανδρούπολης είναι ο IGB. Προς το παρόν είναι σαφές ότι δεν έχουν δημιουργηθεί οι όροι και οι προϋποθέσεις για τον συγχρονισμό των δύο έργων που θα εξασφάλιζε την κατασκευή αμφοτέρων.

 

Τα δεδομένα για τον IGB

 

· Η επενδυτική απόφαση για την κατασκευή του αγωγού IGB ελήφθη «πανηγυρικά στα μέσα του περασμένου Δεκεμβρίου στη Σόφια, παρουσία και του Έλληνα υπουργού Ενέργειας Πάνου Σκουρλέτη.

 

· Η αρχική χωρητικότητα του αγωγού είναι 3 δισ. κ.μ. αερίου τον χρόνο (με δυνατότητα επέκτασης στα 5 δισ. εφόσιον προστεθεί συμπιεστής), ενώ για τη βιωσιμότητα του αγωγού απαιτείται η ανάληψη δεσμεύσεων για περίπου 1,7 δισ. κ.μ. τον χρόνο.

 

· Το πρώτο market test για τον ίδιο αγωγό, που έληξε πριν από 20 μήνες, είχε ως αποτέλεσμα να καλυφθεί χωρητικότητα μόνο 1-1,2 δισ. κ.μ. τον χρόνο.

 

· Το δεύτερο τεστ αγοράς προκηρύχθηκε στις 14 Δεκεμβρίου με καταληκτική ημερομηνία στις 29 Φεβρουαρίου 2016, αλλά δόθηκε παράταση ως τις 31 Μαρτίου και στη συνέχεια έως τις 8 Απριλίου. Η διαδικασία είναι υποχρεωτική από τις Βρυξέλλες προκειμένου να διαπιστωθεί το ενδιαφέρον τόσο των προμηθευτών για να δεσμεύσουν χωρητικότητα στον αγωγό όσο και των τρίτων Διαχειριστών για διασύνδεση με το δίκτυο.

 

· Την περίοδο αυτή πραγματοποιούνται ή έχουν προγραμματιστεί αρκετά έργα νέων συνδέσεων (για παράδειγμα η διασύνδεση των δικτύων φυσικού αερίου Βουλγαρίας και Ρουμανίας, με την κατασκευή του τμήματος του αγωγού που θα διέλθει κάτω από τον ποταμό Δούναβη) ή αναβάθμισης δικτύων στην Νοτιοανατολική Ευρώπη, έτσι ώστε να δημιουργούνται προϋποθέσεις μιας ενιαίας αγοράς. Αυτό είναι σημαντικό καθώς από μόνη της η αγορά της Βουλγαρίας δεν θεωρείται αρκετά μεγάλη για να στηρίξει εμπορικά τα συμφέροντα των κατασκευαστών του αγωγού. Σε αυτή την περίπτωση ο IGB μπορεί να αποτελέσει τη βάση του «Κάθετου Διαδρόμου» που στη «μεγάλη» του διαδρομή μπορεί να φτάνει έως την Αυστρία, (Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Αυστρία) και τον οποίο στηρίζει και ενισχύει οικονομικά η ΕΕ.

 

· Μετά την επικύρωση των προσφορών της πρώτης φάσης του market test ξεκινάει, μετά το Πάσχα, η δεύτερη φάση που προβλέπει την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών. Η φάση αυτή αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα του έτους και τότε θα είναι σαφές ποια χωρητικότητα θα δεσμευθεί και ποιο μέρος του αγωγού θα προορίζεται για μεμονωμένους χρήστες.

 

· Το κόστος του αγωγού IGB εκτιμάται σε περίπου 220 εκατ. ευρώ, για τα μισά εκ των οποίων η βουλγαρική κυβέρνηση έχει δώσει κρατική εγγύηση. Η χρηματοδότηση θα παρέχεται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και η απόδειξη πελατών για τη χρήση της διασύνδεσης του φυσικού αερίου είναι πολύ σημαντική για την επίτευξη καλύτερων συνθηκών για δανεισμό.

 

· Εάν τελικά ληφθεί η απόφαση για την κατασκευή του αγωγού στις αρχές του καλοκαιριού, θα ξεκινήσει ο σχετικός διεθνής διαγωνισμό.

 

· Το βουλγαρικό τμήμα του αγωγού θα είναι 151 χιλιόμετρα, μεταξύ των σημείων Makaza και Stara Zagora, και το ελληνικό θα είναι 31 χιλιόμετρα. Σύμφωνα με τον χρονοδιάγραμμα του έργου η κατασκευή θα πρέπει να αρχίσει τον Οκτώβριο 2016.

 

 

Πηγή: energypress.gr

Διαβάστηκε 110 φορές
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)

Πολιτιστικο Σωματειο «οι κορυφαιοι»

Ποιοι Ειμαστε

Το mcnews.gr είναι ένα site, που φιλοδοξεί να δώσει στους αναγνώστες του αντικειμενική και ανεξάρτητη ενημέρωση, χωρίς υπερβολές, παραποιήσεις και σκοπιμότητες...

Διαβάστε περισσότερα