ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ :
giweather joomla module
Παρασκευή, 29 Μαρτίου 2024 - 12:11:58μ.μ.
×

Προειδοποίηση

JUser: :_load: Αδυναμία φόρτωσης χρήστη με Α/Α (ID): 49
10
Οκτωβρίου

"Άκου" - Μουσική παράσταση για βρέφη στο θέατρο Πόρτα

Κατηγορία Θέατρο και Χορός

Μουσική παράσταση για  βρέφη στο θέατρο Πόρτα.
Γιατί… και τα βρέφη έχουν δικαίωμα στην τέχνη.


RIGOPOULOUΣύμφωνα με τον Ελβετό γενετικό επιστημολόγο και ψυχολόγο του παιδιού Jean Piaget, το βρέφος είναι ένας καλά εξοπλισμένος αντιληπτικός οργανισμός. Η γνωστική του λειτουργία στηρίζεται αποκλειστικά στις κατ’ αίσθηση αντιλήψεις και ενέργειες που μπορεί να κάνει το βρέφος επάνω στο ίδιο του το σώμα και στα πράγματα που το περιβάλλουν. Γι’ αυτό και αμέσως μετά τη γέννησή του, αρχίζουν να λειτουργούν οι διάφορες αισθήσεις του, είναι ικανό να αντιληφθεί το φώς, τους χρωματισμούς, τα κινούμενα αντικείμενα, να διαφοροποιεί τους διάφορους ήχους, να δείχνει προτίμηση στους μέτριας έντασης και συνεχείς ήχους.
Βάσει λοιπόν της γενετικής θεωρίας του Piaget, η βρεφική ηλικία συμπίπτει με την αισθησιοκινητική περίοδο της νοητικής ανάπτυξης και έτσι για το βρέφος ο κόσμος όλος αποτελεί μία αδιαφοροποίητη εμπειρία του παρόντος.


Για όλους αυτούς τους λόγους, η συγγραφέας, ηθοποιός, σκηνοθέτης και θιασάρχης Ξένια Καλογεροπούλου ανεβάζει την παράσταση “Άκου”, στο θέατρο “Πόρτα” μια παράσταση αποκλειστικά για βρέφη.


Η Ξένια Καλογεροπούλου σπούδασε στη Βασιλική Ακαδημία Δραματικής Τέχνης στο Λονδίνο και έπαιξε για πρώτη φορά στο θέατρο το 1956 στο έργο “Γιατρός με το ζόρι” στη Γαλλία ενώ μετά 2 χρόνια επιστρέφει στην Αθήνα παίζοντας στο έργο “6ος Αμερικανικός στόλος”. Στον κινηματογράφο εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1958 στην ταινία: “Η κυρά μας η μαμή” και το 1964 λαμβάνει στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το βραβείο πρώτου γυναικείου ρόλου για την ταινία “Γάμος αλά Ελληνικά”.


Από το 1965 έως το 1975 δημιουργεί το δικό της θίασο και μαζί με τον τότε σύζυγό της και ηθοποιό Γιάννη Φέρτη ιδρύει το 1984 το θέατρο Πόρτα.


Απ’ την πρώτη κιόλας μέρα της ίδρυσής του, το θέατρο Πόρτα αναπτύσσεται δυναμικά, εξελίσσει τα θεατρικά δρώμενα, καινοτομεί, ανεβάζει θεατρικές παραστάσεις που ξεχωρίζουν, που αποτελούν το φάρο στα τότε θεατρικά δεδομένα διαγράφοντας έτσι μια λαμπρή ιστορική πορεία διαφοροποίησης της οπτικής και της μορφολογίας του θεάτρου.


Κατά τα θεατρικά χρόνια που ακολούθησαν στο θέατρο Πόρτα, η Καλογεροπούλου διακρίθηκε στη συγγραφή θεατρικών έργων για παιδικό θέατρο όπως: “Οδυσσεβάχ”, “Ελίζα”, “Οικογένεια Νώε”, ”Ο Ελαφοβασιλιάς” καθώς και το “Σκλαβί” όπου το 2001 το Νοέμβριο, έλαβε το βραβείο δραματουργίας Κάρολος Κούν και το βραβείο παιδικής λογοτεχνίας του ιδρύματος Κώστα και Ελένης Ουράνη.


Πάντα λοιπόν πρωτοπόρο το θέατρο “Πόρτα” και η Ξένια Καλογεροπούλου, προσεγγίζει με σεβασμό και γνώση τη βρεφική ηλικία έτσι ώστε να μεταδώσει στους μικρούς θεατές τόσο τα πρώτα τους μελωδικά μουσικά ερεθίσματα, όσο και να καλλιεργήσει στο υποσυνείδητό τους την αγάπη για το θέατρο διαμορφώνοντας φυσικά το μελλοντικό θεατρικό κοινό. Η έμπνευση για τις παραστάσεις για βρέφη, της γεννήθηκε, όταν σ’ ένα ταξίδι της στη Μπολόνια της Ιταλίας, παρακολούθησε 30 παραστάσεις για βρέφη στα πλαίσια ενός σχετικού φεστιβάλ. “Σαν από θαύμα ήρθε η έμπνευση και μέσα σε μια μέρα έγραψα το - “Έλα , έλα-“, είπε η Ξένια Καλογεροπούλου.


Για πρώτη λοιπόν φορά στο θέατρο Πόρτα το 2010 ανεβάζει την θεατρική παράσταση για βρέφη με τίτλο : “Έλα, έλα”, ακολουθεί το έργο: “Πού είναι;” και τώρα το έργο: “Άκου”.
Το έργο μιλάει για ένα παιδί που ξυπνά, γιατί η μελωδία που συνόδευε τον ύπνο του, τα όνειρά του ξαφνικά σταμάτησε κι εκείνο προσπαθεί να τη θυμηθεί, να την επαναφέρει και να την ανασυνθέσει.


Σ΄ αυτό το εξαιρετικό εγχείρημά της η Καλογεροπούλου, έχει μαζί της αξιόλογους συνεργάτες, οι οποίοι αποτελούν εχέγγυο της αρτιότητας του δημιουργικού αποτελέσματος.
Ο ιδιαίτερα νέος αλλά εξίσου διακεκριμένος σκηνοθέτης Δημήτρης Καρατζάς, ο οποίος μας εξέπληξε θετικά το χειμώνα με την ξεχωριστή σκηνοθετική του άποψη πάνω στον Λουίτζι Πιραντέλλο στο έργο: “Έτσι είναι αν έτσι νομίζετε”, μετά την παράσταση του φεστιβάλ Αθηνών στην Επίδαυρο με την τραγωδία του Ευριπίδη “Ελένη” και μετά την αποθέωση στο φεστιβάλ Αβινιόν της Γαλλίας με την παράσταση “Ο κυκλισμός του τετραγώνου” του Δημήτρη Δημητριάδη, τώρα μία διαφορετική οπτική του θεάτρου για το πιο μικρό ηλικιακά αλλά ιδιαίτερο δύσκολο κοινό, το βρεφικό.


Άξιοι συνοδοιπόροι του Δημήτρη Καρατζά σ’ αυτή τη θεατρική δουλειά, είναι ο ηθοποιός Κωνσταντίνος Βουδούρης ο οποίος στην παράσταση “Οδυσσεβάχ” της “Μικρής Πόρτας” ξεχώρισε με την ερμηνεία του και ο μουσικός Κορνήλιος Σελαμσής μόνιμος πια συνεργάτης της Ξένιας Καλογεροπούλου, ο οποίος έχει γράψει μουσική για αρκετές θεατρικές παραστάσεις όπως για την “Άλκηστη” σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου, “Συρανό ντε Μπερζεράκ” σε σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου στο Εθνικό θέατρο το 2010 κλπ.


Την επιμέλεια των σκηνικών και κοστουμιών έχει αναλάβει η ταλαντούχα Ιωάννα Τσάμη, η οποία αν και ξεκίνησε ως σχεδιάστρια ρούχων με ατελιέ στου Ψυρρή, σήμερα έχει συνεργαστεί με σημαντικούς σκηνοθέτες στο χώρο του θεάτρου, μία απ’ τις λαμπρές συνεργασίες της ήταν εκείνη με τον σκηνοθέτη Γιάννη Χουβαρδά.


Μετά την απουσία ενός έτους απ’ τα θεατρικά δρώμενα, το θέατρο Πόρτα επανακάμπτει έχοντας στη φαρέτρα του μια σειρά από θεατρικές παραγωγές υψηλής αισθητικής, για όλες τις ηλικίες και με καλλιτεχνικό διευθυντή στο πλευρό της Ξένιας Καλογεροπούλου τον διεθνούς φήμης σκηνοθέτη Θωμά Μοσχόπουλο, ο οποίος μας έχει καθηλώσει αρκετές φορές με τις σκηνοθεσίες του σε Γκολντόνι, Τσέχωφ, Σαίξπηρ, Μαριβώ, Ευριπίδη, σε όπερες του Βέρντι, Μότσαρτ κλπ.


Όλο αυτό λοιπόν το δημιουργικό επιτελείο, ενσκήπτει με σοβαρότητα πάνω στην τρυφερή βρεφική ψυχή. Προσεγγίζει ένα καινούργιο είδος θεάτρου όπου στο εξωτερικό τυγχάνει ιδιαίτερης άνθησης, οι θεατές εκεί ξεκινούν από την ηλικία μηδέν, στην Ελλάδα από 2 ετών.
Η μεγαλύτερη δυσκολία αυτού του είδους θεάτρου όμως είναι η απλότητά του, η λιτότητα που κατέχει το δραματουργικό κομμάτι, με την ταυτόχρονη εμβάθυνση που καλείται να επιτύχει ως προς την επικοινωνία και την βρεφική ανταποδοτικότητα στη λήψη των ερεθισμάτων.
Έτσι το θέατρο γεμίζει μελωδίες, η σκηνή καταλαμβάνεται από μουσικά όργανα φυσαρμόνικες, μελλόντικες, κουδουνάκια, κροτάλες κλπ. Και οι μικροί θεατές, μπορούν στο τέλος της παράστασης να τα αγγίξουν.


Ακολουθείστε λοιπόν τα παραμυθένια μελωδικά μονοπάτια μαζί με τα μωρά σας, αφεθείτε στη μαγεία του θεάτρου και της μουσικής κι αν τυχόν υπάρξουν απώλειες σιγοψυθυρίστε….. ”κοιμήσου αγγελούδι μου γλυκά με το τραγούδι μου…”.

 

 


Μαριλιάνα Ρηγοπούλου
Εκπαιδευτικός – Σοπράνο

Διαβάστηκε 1783 φορές
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(20 ψήφοι)

Πολιτιστικο Σωματειο «οι κορυφαιοι»

Ποιοι Ειμαστε

Το mcnews.gr είναι ένα site, που φιλοδοξεί να δώσει στους αναγνώστες του αντικειμενική και ανεξάρτητη ενημέρωση, χωρίς υπερβολές, παραποιήσεις και σκοπιμότητες...

Διαβάστε περισσότερα