Συνέντευξη στη Μαρία Κλ. Χατζηνικολάου
1.Κύριε Γιάννη Τζαχρήστα ποιος σας ώθησε να ασχοληθείτε με τη μουσική και πότε:
Η ώθηση δόθηκε από τους γονείς μου, που ήταν δάσκαλοι. Συγκεκριμένα ήταν η τελευταία επιθυμία του πατέρα μου. Για χρόνια πολλά δεχόμουν τις συμβουλές και της μητέρας μου αλλά και την ώθηση της για την χώρο της μουσικής επιστήμης. Άλλωστε η ίδια έχει εξαιρετική φωνή και γνώριζε και μαντολίνο.
2. Ποιο είδος μουσικής προτιμάτε;
Προτιμώ την εποχή του κλασικισμού και πρώιμου ρομαντισμού. Μου αρέσει πολύ το έργο του μεγάλου δασκάλου Joseph Hayden και η συνέχιση του από τους μαθητές του W.A. Mozart και Lud . Van Beethoven. Αυτό θεωρώ το πιο μαγευτικό και παραδειγματικό σχολείο. Μου αρέσει υπερβολικά ο Johanne Sebastian Bach και ο George Frenderick Henndel. Από μεταγενέστερο ύφος προτιμώ τους Fr. Chopin, Felix Mendelsenn και Debysee.
3. Ποιο είναι το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό που πρέπει να έχει ένας πιανίστας για να λάμπει σε ευρωπαϊκό επίπεδο κατά την άποψη σας;
Ας αναφέρουμε εδώ τον κ.W. Kempt και τον αρχιμουσικό κ. Daniel Barenboim. Καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι οι δυο μουσικοί έλαμψαν με το πολύπλευρο ταλέντο τους και την ιδιαίτερη χάρη τους. Τα χαρίσματα ενός μεγάλου εκτελεστή-πιανίστα-μαέστρου-αρχιμουσικού είναι η ταπεινότητα και η επιμονή εμπρός στην τέχνη αυτή, διαθέτοντας τον προσωπικό μουσικό χαρακτήρα, τις ανάλογες αντοχές , την απόλυτη αίσθηση των πολύπλευρων ρυθμικών εναλλαγών και πλήρη συνέπεια και ευθύνη της απόδοσης των πολύπλευρων εναλλαγών του ψυχικού χαρακτήρα του εκάστοτε έργου και την άρτια και κατάλληλη υποδομή όσο αφορά την «τεχνική» του θεικού αυτού οργάνου.
Είναι χρέος μου να αναφέρω και την κα. Τζίνα Μπαχάουερ , η οποία έζησε και στη χώρα μας και προσέφερε ποικίλο έργο και ως σολίστ , όπως και σαν μεταδότης των γνώσεων της και του ταλέντου της.
4. Ποιος είναι ο αγαπημένος σας Έλληνας συνθέτης;
Πρόκειται για τον μεγάλο εκφραστή και μουσικό, κ. Σταύρο Ξαρχάκο. Τον θεωρώ μέσο έκφρασης της μουσικής κουλτούρας της χώρας μας και ένα αξεπέραστο συνθετικό και μαεστρικό τελέντο . Η μεστή σκέψη της αρμονικής και αντιστικτικής του γραφής και τα μεγάλα συνθετικά του ανοίγματα μεσουρανούν και θα εκθαμβώνουν αναγκαία στη χώρα μας και ελπίζω και παγκόσμια .
5. Ποιες θα επιλέγατε ως μοναδικές στιγμές της καριέρας σας;
Θυμάμαι την πρώτη εκτέλεση από χορωδία, σόλο πιάνο και έγχορδα του πρώτου μέρους της «λειτουργίας» μου το “Kyrie” προς τον πατέρα μου κο. Σωτήριο Τζαχρήστα, στο χώρο συναυλιών του Αττικού Ωδείου. Επίσης την εμφάνιση των πρώτων μου δυο έργων σε μορφή κουαρτέτου «εγχόρδων» στη μουσική σχολή Κουνάνλοβ : εκεί παίχθηκαν τα κουαρτέτα μου α) “Bertha” και β) «Ορέστης». Ακόμη την επάνδρωση ενός θεατρικού θιάσου με μουσική στη Θεσσαλονίκη, το έτος 1997. Την εμφάνιση από την 3η και 20η Sonate μου για πιάνο μέσα από το πρόγραμμα της χορωδίας μου «Ηχοχρώματα» Πρεβέζης. Εκεί παίχθηκε και το IV κουαρτέτο μου εγχόρδων.
Συνέβαλα και στη μουσική επάνδρωση παιδικού θεάτρου στον παιδικό σταθμό του ΟΑΕΔ στο Καλαμάκι, δίνοντας για το έργο μέρη από την οπερέτα μου “Hercules the lovers cat”. Θα ετοιμάσω μελλοντικά συναυλία με έργα μου στην αίθουσα Παρνασός στην πλατεία Καρύτση Αθηνών.
Μπαλάντες και συναφή έργα μου παίζονταν και κατά τη διάρκεια της συνεργασίας μου με την χορωδία και μικρή ορχήστρα του μαιευτηρίου Μητέρα.
6.;Έχετε θεωρητικές γνώσεις μουσικής. Ποια είναι η αγαπημένη δική σας μουσική σύνθεση;
Το τρίτο και τέταρτο κουαρτέτο μου για πιάνο και ορχήστρα , η δεύτερη και η δέκατη συμφωνία μου ( από τις δεκατέσσερις που έχω γράψει). Ακόμη το VII κουαρτέτο για βιολί και ορχήστρα.
7. Ποιες θα θέλατε να είναι οι παρούσες δραστηριότητές σας ;
Τα μαθήματα μουσικής καθώς θέλω πολύ να μεταβιβάσω τις γνώσεις μου, τις ιδέες μου και το πάθος μου για την μουσική επιστήμη. Θα ήθελα να αναλάβω ως «καλλιτεχνικός διευθυντής» κάποιου ωδείου και να είμαι μαέστρος κάποιας χορωδίας. Αυτό θα αποτελεί την πέμπτη συνεργασία μου με σύνολο. Είμαι θετικός και ως προς την αναλαβή καθηκόντων μιας φιλαρμονικής.
8. Το τελευταίο χρονικό διάστημα έφυγαν από κοντά μας διάσημοι Έλληνες καλλιτέχνες που άφησαν το αποτύπωμά τους σε ολόκληρο τον κόσμο : Ζάχος Χατζηφωτίου, Μάρθα Καραγιάννη, Σταμάτης Κόκοτας, Κώστας Καζάκος. Τι αίσθημα σας προκαλεί αυτό και αν πιστεύεται πως υπάρχουν άξιοι συνεχιστές που αγωνίζονται για την βαριά ελληνική πολιτιστική μας κληρονομιά.
Είναι πολύ λυπηρό να έχουν φύγει από κοντά μας λατρευτά και ταλαντούχα πρόσωπα. Τους συμπαθούσα και τους αγαπούσα . Υπάρχει μεγάλο κενό μετά την απουσία τους. Θέλω να πιστεύω ότι μπορούν να βρεθούν άξιοι συνεχιστές τους και με προσωπική προβολή του ταλέντου τους, μετά από σωστή έρευνα για νέα ταλέντα.
Οι τέχνες σε όλες τις μορφές τους πρέπει να αναπτυχθούν στη χώρα μας. Είναι απαραίτητο αυτό για την καλλιτεχνική έκφραση ενός έθνους, που αποτελεί την πηγή και γέννηση κάθε δημιουργίας και πολιτιστικής μορφής.
9. Εάν έπρεπε να «ντύσετε» μουσικά το site mcnews.gr με μια δική σας μουσική σύνθεση και να την αφιερώνατε και στη δημιουργό του , ποια θα επιλέγατε.
Επιλέγω από τα έργα μου το “Νocturne” : “Nacht an Bonn” : για 2 Οboi, 2 Clarinetti, 1 Fagotten und Clavier. Αυτό αφιερώνω στο site mcnews.gr
10. Κύριε Γιάννη Τζαχρήστα σας ευχαριστώ πολύ για την τιμή της συνέντευξης.
Σας ευχαριστώ πολύ και εγώ και σας εύχομαι ολόψυχα , λαμπρή σταδιοδρομία στο έργο σας.