×

Προειδοποίηση

JUser: :_load: Αδυναμία φόρτωσης χρήστη με Α/Α (ID): 298
Εκτύπωση αυτής της σελίδας
11
Αυγούστου

Σε τροχιά υλοποίησης εισέρχεται ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός IGB

Κατηγορία Ενέργεια

Η απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας να εγκρίνει την πρόσκληση για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών βάσει των κατευθυντήριων γραμμών για τη διαχείριση και κατανομή δυναμικότητας επί του διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας, IGB, είναι ένα ακόμα βήμα που φέρνει πιο κοντά την υλοποίηση του έργου.

Σύμφωνα με το σχεδιαζόμενο χρονοδιάγραμμα και εφόσον δεν υπάρξουν άλλες καθυστερήσεις από τη βουλγαρική πλευρά, όπως άλλωστε έχει γίνει κατά το παρελθόν, το έργο προγραμματίζεται να ξεκινήσει το δεύτερο εξάμηνο του 2016 και η έναρξη λειτουργίας του προσδιορίζεται για τις αρχές του δεύτερου εξαμήνου του 2018.

 

Το έργο του ελληνοβουλγαρικού Διασυνδετήριου Αγωγού Φυσικού Αερίου αποτελείται από έναν αγωγό μήκους περίπου 182 χιλιομέτρων (εκ των οποίων 31 χιλιόμετρα βρίσκονται εντός της ελληνικής επικράτειας), καθώς και τις αναγκαίες υποστηρικτικές εγκαταστάσεις (μετρητικοί σταθμοί, βανοστάσια, κέντρο λειτουργίας).

 

Με σημείο εκκίνησης την Κομοτηνή, ο αγωγός καταλήγει στην Στάρα Ζαγόρα, συνδέοντας τα δίκτυα φυσικού αερίου των δύο χωρών.

 

Σχεδιάζεται σε πρώτη φάση η πρόβλεψη μεταφοράς ποσοτήτων της τάξεως των 3 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως, με δυνατότητα αύξησης στα 5 δισ. κυβικά μέτρα, με την προσθήκη ενός Σταθμού Συμπίεσης.

 

Προβλέπεται η μεταφορά φυσικού αερίου στην Βουλγαρία από διάφορες πηγές, μέσω της Ελλάδος, ενώ θα παρέχεται και η δυνατότητα αντίστροφης ροής (reverse flow). Παράλληλα, οι περιοχές της Βουλγαρίας από τις οποίες διέρχεται ο αγωγός, θα τροφοδοτούνται με φυσικό αέριο.

 

Υπενθυμίζεται ότι, η εταιρεία ICGB AD, υπεύθυνη για την υλοποίηση του διασυνδετήριου αγωγού, είχε ανακοινώσει τον περασμένο Απρίλιο ότι κατά τη φάση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη δέσμευση δυναμικότητας, υποβλήθηκαν 9 μη-δεσμευτικές εκδηλώσεις ενδιαφέροντος για τη διαμετακόμιση συνολικά 4,3 δισ. κ.μ. αερίου ανά έτος σε κανονική ροή από την Ελλάδα προς τη Βουλγαρία και περίπου για 1 δισ. κ.μ. αερίου ανά έτος σε σταθερή ανάστροφη ροή, από τη Βουλγαρία προς την Ελλάδα.

 

Οι εννέα εταιρείες που είχαν υποβάλει μη-δεσμευτικές προσφορές ήταν οι Bulgargaz, ΔΕΠΑ, Edison, Socar, Noble Energy, Gastrade, OMV Petrom, η ρουμανική θυγατρική της αυστριακής OMV και οι βουλγαρικές εταιρείες διανομής Citygaz και Black Sea Technology Company.

 

Η τελική επενδυτική απόφαση για την κατασκευή του ελληνοβουλγαρικού αγωγού θα ληφθεί μετά την κατάθεση των προσφορών για τη δέσμευση χωρητικότητας, καθώς θα κριθεί κατά πόσον είναι εμπορικά βιώσιμο το έργο.

 

Σημειώνεται ότι ο ΙGB είναι ουσιαστικά το πρώτο τμήμα του «Κάθετου Διαδρόμου» που θα συνδέει αρχικά τα συστήματα αερίου της Ελλάδας, της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας, ενώ αργότερα μπορεί να συνδέσει και τα συστήματα χωρών της κεντρικής Ευρώπης, όπως η Αυστρία, ενώ το έργο του IGB συνδυάζεται και με το υπό σχεδιασμό πλωτό τέρμιναλ LNG (FSRU) στην Αλεξανδρούπολη.

 

Το πλωτό τέρμιναλ θα αποτελείται από ένα ειδικά κατασκευασμένο πλοίο LNG χωρητικότητας 170.000 κυβικών μέτρων, μεσταθμό αεριοποίησης, δυναμικότητας 6.1 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως και θα συνδέεται με υποθαλάσσιο αγωγό μήκους 26 χλμ. με το εθνικό σύστημα αερίου.

 

Αφού ολοκληρωθούν οι συμφωνίες για το εταιρικό σχήμα μέσα στο επόμενο εξάμηνο, σύμφωνα με το επενδυτικό σχέδιο της Gastrade, θα γίνει το market test, για να εκτιμηθεί το εμπορικό ενδιαφέρον της αγοράς για δέσμευση ποσοτήτων. Εφόσον τα δείγματα είναι θετικά, θα ξεκινήσει η κατασκευή του έργου.

 

Στις αρχές του 2017 αναμένεται να ξεκινήσουν οι αναθέσεις και ακολούθως τα έργα, ύψους 370 εκατ. ευρώ, για τη δημιουργία του νέου τερματικού σταθμού στην Αλεξανδρούπολη, με στόχο να έχουν ολοκληρωθεί μέσα στο 2018.

 

Η δημιουργία του τερματικού σταθμού της Αλεξανδρούπολης είναι ζωτικής σημασίας, καθώς αυξάνει την προστιθέμενη αξία του IGB, αλλά και επιπλέον μέσω των έργων που θα γίνουν μεταξύ Βουλγαρίας - Ρουμανίας, Βουλγαρίας - Σερβίας και Ρουμανίας - Ουκρανίας, καθώς και με την προσθήκη αντίστροφης ροής στους αγωγούς, θα ανοίξει ένα νέο κανάλι για την ενεργειακή τροφοδοσία της Ευρώπης.

 

Σημειώνεται, τέλος, ότι ο κόμβος στην Αλεξανδρούπολη δημιουργεί ευνοϊκές προϋποθέσεις και για την αξιοποίηση του πρώην κοιτάσματος «Νότια Καβάλα» ως υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου.

 


Πηγή: energypress.gr

Διαβάστηκε 252 φορές
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)