Το εν λόγω σκάνδαλο επανέφερε στο προσκήνιο την όλη συζήτηση για τα πετρελαιοκίνητα.
Ο γερμανικός περιβαλλοντικός σύνδεσμος Deutsche Umwelthilfe (DUH) υποστηρίζει ότι η γερμανική κυβέρνηση ήταν εδώ και χρόνια ενήμερη για την τακτική του VW Group.
O διευθυντής του συνδέσμου Γιούργκεν Ρας μάλιστα εκτιμά ότι τα φορολογικά πλεονεκτήματα που συνοδεύουν το πετρέλαιο κίνησης είναι άλλη μία απόδειξη για τη «φιλική προς την αυτοκινητοβιομηχανία πολιτική» που ακολουθείται.
«Η αυτοκινητοβιομηχανία παρουσιάζει το ντίζελ ως την τεχνολογία του μέλλοντος. Το ντίζελ θεωρείται κορυφαία γερμανική τεχνολογία, την οποία ουδείς μπορεί να ανταγωνιστεί» ανέφερε ο Ρας, παραπέμποντας στην κατακόρυφη αύξηση στις πωλήσεις SUV στη Γερμανία.
Έπειτα από αρκετές μηνύσεις η εισαγγελία του Μπράουνσβαϊγκ κίνησε τη Δευτέρα διερευνητική διαδικασία κατά του τέως διευθύνοντος συμβούλου του ομίλου VW Μάρτιν Βίντερκορν. Οι αρμόδιες Αρχές επιδιώκουν να εξακριβώσουν ποιοι ευθύνονται για τις παραποιήσεις και σε τι αποσκοπούσαν.
Γιατί είναι το πετρέλαιο κίνησης φθηνότερο από τη βενζίνη;
Σε αντίθεση με τις ΗΠΑ, στη Γερμανία αλλά και στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες η βενζίνη είναι πιο ακριβή από το πετρέλαιο κίνησης. Οι λόγοι είναι κυρίως φορολογικής φύσης. Γιατί όμως;
Ανά λίτρο ντίζελ ο φόρος είναι 47 σεντ ενώ ανά λίτρο βενζίνης 65 σεντ. Όπως λέει ο εκπρόσωπος της γερμανικής Λέσχης Αυτοκινήτου ADAC Γιούργκεν Άλμπρεχτ: «Πρόκειται για διαφορά 18 σεντ στα οποία έρχεται να προστεθεί και ο ΦΠΑ. Συνολικά λοιπόν η διαφορά έγκειται στα 22 σεντ περίπου ανά λίτρο».
Για χάριν του εμπορίου
Ο γερμανός νομοθέτης αποδίδει το φορολογικό αυτό όφελος υπέρ του πετρελαίου στην ευρωπαϊκή μεταφορά εμπορευμάτων. Τα φορτηγά αυτοκίνητα αλλά και οι ατμομηχανές εμπορικών αμαξοστοιχιών χρειάζονται ντίζελ για να κινηθούν και όπως σημειώνει ο ειδικός «η μεταφορά εμπορευμάτων είναι ένας ανταγωνιστικός κλάδος. Και άλλες χώρες έχουν παρόμοιες διαφορές στη φορολόγηση».
Προκειμένου να υπάρχει μια εξισορρόπηση και να μην ωφελούνται οι κάτοχοι Ι.Χ. από ένα φορολογικό πλεονέκτημα το οποίο επινοήθηκε για το εμπόριο, τα τέλη κυκλοφορίας για συγκεκριμένα πετρελαιοκίνητα Ι.Χ. είναι υψηλότερα από ότι για βενζινοκίνητα. Σε αυτό προστίθεται ότι τα πετρελαιοκίνητα είναι πιο ακριβά ήδη κατά την παραγωγή τους, και αυτό συνήθως κατά μερικές χιλιάδες ευρώ.
Εάν συμφέρει ή όχι η αγορά πετρελαιοκίνητου εξαρτάται περισσότερο από τα χιλιόμετρα που διανύει ο κάτοχος. Κατά μέσο όρο τα γερμανικά Ι.Χ. διανύουν περί τις 12.000 χλμ. ετησίως. Όσοι διανύουν περισσότερα, για παράδειγμα εταιρικά αυτοκίνητα ή ταξί που συχνά ξεπερνούν τις 100.000 χλμ . το χρόνο, εξοικονομούν με το πετρέλαιο πολλά χρήματα. Όσοι δεν κάνουν τόσα πολλά λοιπόν θα έπρεπε να προτιμήσουν τα αυτοκίνητα βενζίνης.
Αυξάνονται κατακόρυφα οι πωλήσεις πετρελαιοκίνητων
Πρόσφατα στατιστικά στοιχεία ωστόσο δείχνουν ότι τα πετρελαιοκίνητα γίνονται όλο και πιο δημοφιλή. Ενώ το 1999 η ταξινόμηση νέων Ι.Χ. αφορούσε κατά μόλις 22 % τα πετρελαιοκίνητα, πέρσι το ποσοστό είχε εκτιναχθεί στο 47 %.
Οι λόγοι που όλο και πιο πολλοί προτιμούν το πετρέλαιο είναι περισσότερο ψυχολογικής φύσης, εκτιμά ο ειδικός της ADAC:
«Οι τιμές των καυσίμων αυξάνονταν συνεχώς όλα τα προηγούμενα χρόνια, οι μειωμένες τιμές το τελευταίο διάστημα είναι η εξαίρεση.
Έτσι το ενδιαφέρον στράφηκε στην κατανάλωση και τα καύσιμα. Και επειδή τα πετρελαιοκίνητα καταναλώνουν λιγότερα ανά χλμ.,
φαίνονται σε πολλούς αγοραστές πιο ελκυστικά».
Kατακόρυφη αύξηση στις πωλήσεις SUV στη Γερμανία
«Μπορεί να θεωρηθεί από κάποιον ότι είμαστε μια χώρα δασοφυλάκων. Οδεύουμε προς ταξινόμηση ενός εκατομμυρίου νέων SUV κάθε χρόνο». Γι΄ αυτό και ο ίδιος προτείνει έναν διαφορετικό τρόπο φορολόγησης που θα γίνεται στη βάση των εκπομπών ρύπων, όπως συμβαίνει στην Ελβετία ή στις σκανδιναβικές χώρες.
«Διότι για να βελτιωθεί η ποιότητα του αέρα» -όπως λέει - «θα πρέπει να μειωθεί ο αριθμός των πετρελαιοκίνητων οχημάτων στους δρόμους».
πηγή: zougla.gr