Λίγα λόγια για το μάθημα:
Καθημερινά προσπαθούμε να πείσουμε τους άλλους να ακολουθήσουν τις απόψεις μας. Ας αποκτήσουμε, λοιπόν, ένα… οργανωμένο σχέδιο γι’ αυτό, θέτοντας σε εφαρμογή τα εργαλεία της ρητορικής τέχνης: Είδη επιχειρημάτων, συλλογισμών, αλλά και σοφισμάτων, έκκληση στη λογική και το συναίσθημα του ακροατή μας, χρήση σχημάτων λόγου και φυσικά υιοθέτηση του καταλληλότερου προφίλ στον τρόπο ομιλίας και τη στάση του σώματός μας. Θ’ αντλήσουμε υλικό από την αρχαία Ελλάδα – που έθεσε τα θεμέλια της ρητορικής - αλλά κι απ’ την Αμερική, η οποία στη σύγχρονη εποχή ασχολήθηκε όσο καμία άλλη χώρα με τις επικοινωνιακές τακτικές. Αναλύουμε έναν αρχαίο ελληνικό ρητορικό λόγο αλλά και την ομιλία ενός σύγχρονου πολιτικού, για να αντιληφθούμε έμπρακτα την εφαρμογή της θεωρίας.
Στη συνέχεια, οι σπουδαστές γράφουν δικό τους ρητορικό λόγο (σε θέμα επιλογής τους) και τον εκφωνούν στην τάξη, για να έρθουν και οι ίδιοι σε επαφή με τα μυστικά της γλώσσας του σώματος και τη σημασία της σωστής πνευματικής, ψυχικής και σωματικής προετοιμασίας (ζέσταμα) πριν την εκφώνηση ενός λόγου.
Στο μάθημα της Φιλοσοφίας θα προσεγγίσουμε παγκόσμια και διαχρονικά αποστάγματα σοφίας, που μπορούν να μας βοηθήσουν και στην καθημερινή μας ζωή. Με τα «μότο» κάθε εποχής και φιλοσόφου θα επιχειρήσουμε να στήσουμε ολόκληρες ιστορίες και σενάρια! Το φιλοσοφικό μας ταξίδι θ’ αρχίσει απ’ την αρχαία Ελλάδα και εντοπίζοντας τους σημαντικότερους φιλοσοφικούς σταθμούς στην πορεία της ανθρωπότητας θα φτάσουμε στα σύγχρονα φιλοσοφικά ρεύματα παγκοσμίως. Θα μάθουμε συνοπτικά ποιες ήταν οι απόψεις κάθε φιλοσόφου, ορολογία που έχει τις ρίζες της στη φιλοσοφία και τροφοδοτεί ακόμα το λεξιλόγιό μας (κυνικός, στωικότητα κ. α), παροιμίες λαών και συμβουλές ζωής ανά θεματική κατηγορία (ζωή, έρωτας, εργασία, ψυχική διάθεση, αισιοδοξία, κ. ά). Με το πέρας των μαθημάτων θα έχουμε γίνει σοφότεροι και -ίσως- πιο ευτυχισμένοι!
Πολλοί υποστηρίζουν πως η ποίηση είναι κάτι αφηρημένο, άπιαστο, μια ιδέα, ένα όνειρο. Όμως, το ταλέντο μας, η έμπνευσή μας κινδυνεύει να μείνει αναξιοποίητη αν δεν τη συστηματοποιήσουμε, αν δεν ξέρουμε τρόπους να τη διαχειριστούμε. Στόχος του σεμιναρίου είναι, μέσω της επαφής με παγκόσμια ποιητικά έργα, ν’ αναπτύξουμε τη δική μας ποιητική σκέψη και μέθοδο. Θ’ αποκωδικοποιήσουμε τα μυστικά της, θα μάθουμε τα βασικά δομικά της υλικά, θα προσαρμόσουμε τεχνικές μεγάλων ποιητών στο δικό μας ύφος, ώστε να την καταλαβαίνουμε πια ουσιαστικά και στη συνέχεια να γράψουμε ποιήματα όλων των ειδών (σονέτα, μπαλάντες, χαϊκού κ.λπ). Έτσι, οι σπουδαστές θα βελτιώσουν τον τρόπο γραφής τους και θα δοκιμαστούν σε ποιητικά είδη τα οποία προηγουμένως τους ήταν άγνωστα ή δεν περίμεναν να τους ταιριάζουν. Κατόπιν συνεννόησης με τη διεύθυνση της σχολής, με το πέρας του σεμιναρίου υπάρχει η δυνατότητα να παρουσιαστούν ενώπιον του κοινού ή να εκδοθούν ορισμένα ποιήματα που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.
- Ποια είναι η καταλληλότερη θέση για κάθε λέξη στο στίχο ή σ’ όλο το ποίημα; - Χάρη σε ποιες ποιητικές τεχνικές τους έγιναν γνωστοί οι παγκοσμίως αναγνωρισμένοι ποιητές; - Ποιο ποιητικό είδος ταιριάζει καλύτερα στο προσωπικό μου συγγραφικό στυλ;
Αυτές είναι μερικές μόνο σπ’ τις ερωτήσεις που θα κληθούμε ν’ απαντήσουμε στις συναντήσεις μας.
Βασικές ενότητες του σεμιναρίου:
• Τεχνικές συμβουλευτικής κι επιδεικτικής ρητορικής: α. Χαρακτηριστικά του ικανού ομιλητή. Σε τι επενδύουμε προκειμένου να καταφέρουμε να πείσουμε. β. Τρόποι «αυθόρμητης» ανάδειξης του προφίλ μας
• Ομιλητής και ακροατήριο: Διαμόρφωση του κειμένου και της στάσης μας ανάλογα με το εκάστοτε ακροατήριο. Στόχος μας είναι ό,τι λέμε - χωρίς να περιέχει γενικότητες - να ενδιαφέρει τον καθένα ξεχωριστά. Πώς; Κάνοντας χρήση των εργαλείων πειθούς.
• Μέσα πειθούς και είδη συλλογισμών: Ποιοι τρόποι υπάρχουν να πείσουμε τον πελάτη μας; Να χρησιμοποιήσουμε λογική και τεκμήρια; Να κάνουμε επίκληση στο συναίσθημά του ή μήπως στο δικό μας ή στο δικό του χαρακτήρα / ήθος / επαγγελματικό προφίλ; Όλες οι τεχνικές εξηγούνται κι εφαρμόζονται σε δικά σας κείμενα / περιστάσεις, προκειμένου να ξεκλειδώσετε τα κρυμμένα μηνύματα της επικοινωνίας.
• Οργάνωση - δομή λόγου: Πώς μετουσιώνεται μια ιδέα σε κείμενο.
• Ρητορικά τεχνάσματα και σοφίσματα. Η επικοινωνιακή χρήση των σημείων στίξης. Η υπηρεσία της γλώσσας στην τεχνική της… εξαπάτησης.
• Γλώσσα του σώματος και ορθοφωνία. Τεχνικές χαλάρωσης για να περιορίσουμε ή να κρύψουμε το άγχος και την αμηχανία μας, «ζέσταμα» της φωνής και σωστή εκφορά του λόγου (έμφαση, άρθρωση, κανόνες προφοράς κ.λπ). Η μη λεκτική επικοινωνία αντιστοιχεί στο 95% της αλληλεπίδρασής μας με τους γύρω μας. Συνεπώς, η σωματική παρουσίαση κάθε μηνύματος που μεταφέρουμε, έχει μεγαλύτερη σημασία απ’ όσο της δίνουμε.
• Ρητορική και διαφήμιση (=οπτική ρητορική)
• Τα «αστέρια» της επικοινωνίας: Τι τραβάει την προσοχή του συνομιλητή μας; Η εγγύτητα; Η εκρηκτικότητα; Η σπανιότητα ή… πολλά ακόμα; Πώς τα ιεραρχούμε στο λόγο μας; Πώς επηρεάζει ακόμα και η σειρά των λέξεων που θα χρησιμοποιήσουμε.
• Ρογηριανός τρόπος διαφωνίας: Η μέθοδος που σε βοηθά να εξασφαλίσεις τη συναίνεση των αντιπάλων σου. Πώς να είμαστε «σκληροί» διαπραγματευτές ως προς το πρόβλημα που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε στο λόγο μας, αλλά όχι με τους ανθρώπους που είναι αντίπαλοί μας, προκειμένου να τους πείσουμε να μας ακολουθήσουν.
• Ανάλυση δύο ρητορικών λόγων (αρχαίου - σύγχρονου). Ομοιότητες και διαφορές.
• Χωρισμένοι σε δυο ομάδες (debate) οι μαθητές προσπαθούν να πείσουν για την ορθότητα της άποψής τους. (Το θέμα αποφασίζεται σε συνεννόηση με τους μαθητές).
• Συγγραφή ρητορικού λόγου των σπουδαστών. Παρουσίαση – διόρθωση - σχολιασμός στην τάξη.
• Προσωκρατικοί φιλόσοφοι, Πυθαγόρας: ο μυστικιστής φιλόσοφος, η διδασκαλία των 7 σοφών της αρχαιότητας. Ο Σωκράτης.
• Πλάτων και Αριστοτέλης: Οι θεμελιωτές της φιλοσοφίας.
• Αρχαία φιλοσοφικά ρεύματα: κυνισμός, ηδονισμός, στωικισμός, πυρρωνισμός κ.ά
• Μυστικά τάγματα. Εμπειρικοί και ορθολογιστές φιλόσοφοι (Ντεκάρτ, Σπινόζα, Λοκ, Χιουμ , Καντ)
• Φιλοσοφία των θρησκειών και πολιτική (Χομπς, Μαρξ κ.α)
• Φιλοσοφία και ψυχολογία (Φρόυντ, Γιουνγκ). Ιδιοσυγκρασία των λαών μέσα από τις παροιμίες και φιλοσόφους τους
• Σύγχρονες φιλοσοφικές θεωρίες και ρεύματα : υλισμός, ωφελιμισμός, υπαρξισμός, μοντερνισμός (Νίτσε, Σαρτρ κ.α). Γνωμικά ανά θεματική κατηγορία, αποφθέγματα διασήμων!
• Ποίηση και λογοτεχνικά ρεύματα: Κλασικισμός, ρομαντισμός, συμβολισμός, μοντερνισμός. Ορολογία, βασικές λογοτεχνικές, αφηγηματικές και ποιητικές έννοιες.
• Είδη ποίησης (σονέτο, χαϊκού, μπαλάντα, λίμερικ κ.λπ)
• Μέτρο και ομοιοκαταληξία. Από την αρχαία ελληνική μετρική στις σύγχρονες επιλογές.
• Η ποίηση ανά τους αιώνες: Ανάλυση ποιητικών έργων, σχολιασμός, εύρεση ποιητικών μοτίβων σε έργα ποιητών παγκοσμίου βεληνεκούς
• Μετάφραση – Διασκευή - Συρραφή ποιημάτων. Πώς γράφουμε ποίηση ανά θεματική κατηγορία: Οργάνωση του υλικού, επιλογή κατάλληλης μορφής.
• Σύγχρονοι και βραβευμένοι ποιητές. Το μυστικό της επιτυχίας τους.
• Παρουσίαση ποιητικής συλλογής των σπουδαστών. Διόρθωση -σχολιασμός τους.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα μπορεί να συμπεριληφθεί στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, με παρακολούθηση των μαθημάτων μέσω ενός απλού υπολογιστή.
Σημείωση: Το πρόγραμμα απευθύνεται για περιορισμένο αριθμό σπουδαστών. Θα τηρηθεί απόλυτη σειρά προτεραιότητας.
Στο τέλος του προγράμματος, όλοι οι συμμετέχοντες θα λάβουν βεβαίωση πιστοποίησης από το εργαστήρι "Tabula Rasa".
Πληροφορίες Συμμετοχής
Έναρξη: 03 Οκτωβρίου 2016
Ώρες μαθημάτων: κάθε Δευτέρα 16:00-18:00
Δίδακτρα: 45 ευρώ
Διάρκεια σπουδών: 9 μήνες
Max. 15 άτομα
Εισηγητής
Αλεξάνδρα Χειμώνα
ΠΟΛΗ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΝΑΡΞΗ
ΑΘΗΝΑ Τριών Ιεραρχών 18-20, Θησείο 03/10/2016